Jaarverslag 2014 gepubliceerd

23 juli 2015

Dit is het jaarverslag van het Pensioenfonds Vliegend Personeel KLM over het jaar 2014. Het bestuur legt in dit jaarverslag verantwoording af over het gevoerde beleid en de financiële resultaten.

Het jaarverslag over 2014 laat een gemengd beeld zien: goede beleggingsresultaten en een gestegen fondsvermogen, maar de pensioenverplichtingen namen door de lage rente ook toe. Het ‘dubbele’ van 2014, vermogensgroei enerzijds en een dalende dekkingsgraad anderzijds, doet zich in versterkte mate voor begin 2015. Gegeven de huidige renteontwikkeling op financiële markten verwacht het bestuur op korte termijn ook geen verbetering van de financiële positie. Dat komt mede door de nieuwe beleidsdekkingsgraad, de gemiddelde nominale dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden die de nieuwe meetlat is. Ook al zou de rente gaan stijgen, dan nog blijft het effect van de huidige lage rente lange tijd voelbaar. Samen met de gestegen wettelijk vereiste buffers legt dat beperkingen op aan de beleidsruimte voor het pensioenfonds.

Lees meer in het Jaarverslag 2014