Nieuwe pensioenregelingen

Column bestuur: Go around: better safe than sorry

12 september 2025

Vincent Vink, bestuurslid Pensioenfonds Vliegend Personeel KLM: ‘Je kunt de pensioentransitie zien als een nieuwe bestemming waarover we nog niet alles wisten bij het begin van de reis. Zelfs toen we al ruimschoots onderweg waren, kregen we nieuwe informatie en werden er nieuwe eisen gesteld.’

‘De go around is een standaardprocedure, die je uitvoert wanneer een beheerste, integere en veilige landing niet gegarandeerd kan worden. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met weersomstandigheden, met problemen op de landingsbaan, met een niet optimale nadering. Als je dan de landing toch doorzet, neem je willens en wetens een risico. En het is dan een volstrekt logisch besluit om nog even in de lucht te blijven. 

Dat speelt nu ook bij onze transitie naar de nieuwe pensioenregelingen. Die hebben we noodgedwongen, in het zicht van de bestemming, moeten uitstellen. We zijn helaas tot de conclusie gekomen dat de IT-systemen van Blue Sky Group, onze uitvoerings organisatie, niet op tijd klaar zijn.

Je kunt de pensioentransitie zien als een nieuwe bestemming waarover we nog niet alles wisten bij het begin van de reis. Zelfs toen we al ruimschoots onderweg waren, kregen we nieuwe informatie en werden er nieuwe eisen gesteld. Het is voor de hele pensioensector een enorm ingewikkeld project en hoe dichter je bij de bestemming komt, hoe meer alle puzzelstukjes op hun plek vallen. Uiteindelijk bleek dat die niet pasten en dat er stukjes bij Blue Sky Group ontbraken. Zelf waren we er wel klaar voor, we lagen op schema en wat ons betreft was de overgang op 1 januari 2026 haalbaar.

Na het besluit om in de lucht te blijven is de volgende vraag: wat nu? Het is zaak allereerst de informatie te verzamelen die nodig is om die vraag te beantwoorden. We onderzoeken samen met KLM, VNV en Blue Sky Group wat ons te doen staat, wat de opties zijn en hoe een nieuwe tijdlijn eruitziet.

De komende tijd blijven we gewoon ons werk doen. Bijvoorbeeld door goed te zorgen voor onze beleggingen. De indruk bestond mogelijk dat we, in afwachting van de transitie, even helemaal geen beleggingsrisico wilden nemen. Daar is geen sprake van, want zonder beleggingsrisico geen rendement. Ons beleggingsbeleid in het huidige stelsel lijkt sterk op het beleid dat we in het nieuwe stelsel willen voeren, dus er is ook geen directe reden voor substantiële koerswijzigingen. Omdat een rentedaling onze financiële situatie in het huidige stelsel heel sterk kan beïnvloeden, hebben we ons daar wel verder tegen ingedekt.

Daarnaast pakken we, terwijl we in de lucht zijn, zaken op die in alle transitie-hectiek even wat minder prioriteit kregen. Mijn collega’s Johan Bank en Alex Balm vertellen er meer over in deze Focus. Zo zetten we ons continu in voor uw pensioen. Transitie of geen transitie.’

Deze column verscheen in de Focus van september 2025.

*Wanneer de overgang naar de nieuwe pensioenregelingen exact plaatsvindt is op dit moment nog niet bekend. Meer informatie over het uitstel van de transitiedatum leest u in dit nieuwsbericht.

KLM Vliegend Focus 2025 09 Vincent Vink