De transitiereis naar de nieuwe pensioenregeling is in een nieuwe fase gekomen. De contouren van de nieuwe regeling stonden centraal tijdens het Gear up webinar op 6 december. Bestuurslid Arthur van den Hudding gaf toen samen met collega-bestuursleden Johan Bank en Nienke Bijlholt een update van waar we staan in onze transitiereis. Vanuit de transitiecockpit maakt hij de tussenbalans op aan de hand van het ‘vliegplan’ voor de transitiereis.
Hoe kijk je terug op het webinar?
‘Zeer positief. We willen onze deelnemers op de belangrijke momenten meenemen in de transitie. Dan is het mooi dat er zoveel belangstelling is, het leeft echt. In de zomer, tijdens het ook al drukbezochte webinar over de takeoff, hebben we vooral het vliegplan geschetst voor de transitiereis. Toen was er nog veel onzeker en leefden er veel vragen. Nu zitten we in de volgende fase, de Gear up. De VNV heeft met KLM afspraken gemaakt die de basis vormen voor de nieuwe pensioenregeling. Deze afspraken zijn vastgelegd in het transitieplan. Inmiddels is dat plan voorgelegd aan de VNV-ledenraad en hebben de verenigingen van pensioengerechtigden gebruik gemaakt van hun hoorrecht. Dat stelt KLM en VNV in staat de wensen van gepensioneerden serieus mee te wegen. In dit webinar hebben we goed kunnen uitleggen hoe de contouren van de nieuwe regelingen eruit gaan zien en wat de volgende stappen zijn in de transitiereis.’
Wat is de kern van het transitieplan?
‘In grote lijnen komt het erop neer dat we twee pensioenregelingen houden: de basisregeling en de netto regeling. De basisregeling wordt een solidaire premieregeling, waarin al de opgebouwde pensioenen van alle deelnemers worden ondergebracht in de nieuwe pensioenregeling – het zogenoemde ‘invaren’. Een solidariteitsreserve moet er voor gaan zorgen dat bij financiële mee- of tegenvallers schommelingen in de pensioenuitkeringen worden gedempt. Bij de basisregeling is het grote verschil met nu dat je straks je persoonlijke pensioenvermogen opbouwt. Dat vermogen wordt uiteindelijk omgezet in een pensioenuitkering. In de huidige regeling zeggen we al een bepaalde pensioenuitkering toe. Als er nu meer geld in de collectieve pot zit dan nodig is voor uitkeringen kunnen we dat geld gebruiken om de aanspraken en uitkeringen te indexeren. In het nieuwe stelsel is er straks ook nog een buffer, maar die wordt alleen gebruikt om uitkeringen aan te vullen als het rendement van de beleggingen lager is dan de looninflatie. De netto regeling krijgt enkele aanpassingen, daarover op een later moment meer.’
Vliegplan transitiereis
Vanaf 1 januari is het pensioenfonds aan zet. Wat gaan jullie doen?
‘Wij beoordelen de komende maanden het transitieplan dat KLM en VNV hebben opgesteld. We toetsen of de nieuwe regelingen binnen de kaders van de wet blijven, of de regelingen goed uitvoerbaar en uitlegbaar zijn. En, last but not least, of de transitie en de regelingen evenwichtig zijn voor alle deelnemers; jong en oud, actief en gepensioneerd. Als bestuur van het pensioenfonds hechten we aan een regeling die zoveel mogelijk welvaartsvast is, met een zo stabiel mogelijke uitkering. We kijken heel goed naar de wijze waarop het overtollig vermogen wordt verdeeld, nu de financiële buffers voor een groot deel komen te vervallen. We willen de mening van de deelnemers bij onze besluitvorming meenemen, daarom houden we deze maand een raadpleging onder alle actieve deelnemers, gepensioneerden en gewezen deelnemers. Dit helpt ons bij de beoordeling en acceptatie van een nieuwe pensioenregeling. Daarnaast gaan we in focusgroepen in gesprek met verschillende deelnemersgroepen over risico en zekerheid bij het beleggen voor hun pensioen. Dit doen we om duiding te geven aan de uitkomsten van het risicopreferentieonderzoek dat we in de zomer van vorig jaar hebben gehouden.
We nemen vervolgens het hele jaar 2025 de tijd om de nieuwe regelingen te implementeren. Het pensioenfonds wil op 1 januari 2026 helemaal voorbereid zijn om de nieuwe regelingen zorgvuldig en correct te kunnen uitvoeren. Dat is twee jaar eerder dan de wettelijke deadline.’
Hoe neemt het pensioenfonds de deelnemers mee op de transitiereis?
‘Zo duidelijk en begrijpelijk mogelijk en op cruciale momenten in de transitie. Daarom hebben we gekozen voor een herkenbare metafoor, een vlucht. De takeoff was afgelopen zomer. Nu hebben we de wielen opgehaald en gaan we via de klim naar kruishoogte om vervolgens via een nadering op 1 januari 2026 te landen op onze nieuwe bestemming. Meer concreet stellen we in de eerste helft van 2024 het wettelijk verplichte communicatie- en implementatieplan op. Naarmate de vlucht vordert, kunnen en zullen wij deelnemers steeds meer inhoudelijk informeren over de nieuwe regelingen, over de individuele effecten en over de keuzes die je als deelnemer kunt maken. We leggen alle deelnemers in het vierde kwartaal van 2025 individueel en persoonlijk uit wat de veranderingen betekenen voor hun persoonlijke pensioensituatie. Kijk intussen vooral ook op www.klmvliegendfonds.nl/ nieuwe-pensioenregeling. Daar leggen we uit welke stappen we wanneer zetten en geven we antwoord op de meest gestelde vragen. Ook het transitieplan is daar straks te vinden.’